Baik untuk industri pelancongan Sabah, penerbangan KK-HK dibuka semula

Baik untuk industri pelancongan Sabah, penerbangan KK-HK dibuka semula. Sabah memulakan 2023 dengan AirAsia menyambung semula penerbangan terusnya dari Hong Kong ke negeri itu.

Seramai 138 penumpang telah mendapat sambutan hangat ketika penerbangan itu mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada Isnin (2 Jan).

AirAsia mengembalikan semula penerbangan dua kali seminggu (Rabu dan Ahad) dari Hong Kong ke Kota Kinabalu dengan jumlah kapasiti 372 penumpang.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Noredah Othman berkata menghubungkan semula Hong Kong dengan Kota Kinabalu membuka semula hubungan antarabangsa untuk Sabah.

“Hong Kong adalah salah satu pasaran pelancongan sasaran utama kami. Ini adalah permulaan yang baik untuk industri pelancongan kita pada tahun 2023.

“Sabah diberkati dengan pulau dan pantai yang indah, menjadikan kami destinasi pilihan untuk pengembara Hong Kong.

“Saya gembira kerana akhirnya, AirAsia telah mengaktifkan semula laluan Hong Kong-Kota Kinabalu,” katanya dalam satu kenyataan.

AirAsia kini menghubungkan Kota Kinabalu ke lima bandar antarabangsa utama: Singapura, Manila, Bangkok, Taipei dan Hong Kong.

Dengan penyambungan semula laluan Hong Kong-Kota Kinabalu, Sabah kini menerima 64 penerbangan terus antarabangsa mingguan.

Penerbangan terus lain adalah dari Korea Selatan (29), Singapura (14), Filipina (enam), Brunei (lima), Taiwan (empat), Jepun (dua) dan Thailand (dua).

Sabah akan terus menambah baik akses ke negeri ini dengan menambah bilangan penerbangan antarabangsa dari bandar utama di luar negara, tambah Noredah.

BACA JUGA:

Sudah jatuh ditimpa tangga, harap pegar pegar makan padi, paling tepat menggambarkan nasib remaja wanita ini

Hangat menjelang PAU, siapa pencabar Zahid masih menjadi tanda tanya

Syahiran gesa Kerajaan Kelantan bentangkan laporan agihan bantuan banjir secara terperinci

COMMENTS

Wordpress (5)