Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau. Nasi lemak bila dimakan dengan sambal memang sedap.

Dapat pula nasi yang lemak mewangi rasanya. Hah nak buat yang rasa sebegitu boleh ikut resipi ini.

Menurut pemilik resipi, cara masak nasi lemak ini dipelajari dari ayahnya sebab dia berniaga di kantin sekolah.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

Tambahnya nasi lemak ayah paling sedap kata cikgu-cikgu di situ situ, wangi sekata.

Cara Buat Nasi Lemak Wangi

Bahan-bahan:
  • 3 cupak beras
  • Halia tumbuk
  • 5 helai daun pandan-gunting pendek-pendek
  • 1 kotan santan
  • Garam
  • 3 sudu besar minyak masak
Cara memasak:

1.Ini cara saya sukat beras.Air akan ikut paras beras. Macam masak nasi putih.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

2.Beras saya paras ni.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

3.Kemudian letak beras yang dah basuh tadi dalam bekas lain atau tapis,periuk nasi tadi isi air untuk masak nasi.Air ni pun ikut paras beras tadi.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

4.Masukkan santan satu kotak. Pakai kotak yang kecil sahaja pun dah terasa lemak-lemak.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

5.Jangan bazirkan santan yang dalam kotak,masukkan sedikit air dalam periuk tadi,goncang-goncang tuang balik air lebihan dalam kotak tu.

6.Masukkan halia.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

7.Masukkan daun pandan.

8.Masukkan garam.

9.Masukkan minyak masak.Minyak masak ni supaya nasi lemak yang dah masak tu nanti cantik sebiji sebiji, tidaklah lembik.

10.Beginilah rupanya nanti.Dah siap terus letak dekat tempat masak nasi.Terus tekan macam biasa masak nasi.


***beras jangan masuk dulu.
*** function buat begini,bila dah menggelegak air santan + daun pandan ni,maka wangilah nasi lemak tu nanti.
Sila tengok selalu periuk nasi bila dah tekan.Jangan sampai air santan menggelegak terlalu lama sebab nanti santan akan pecah tak cantik nasi tu nanti.

11.Bila menggelegak,boleh masukkan beras yang ditapis tadi.

Petua masak nasi lemak untuk buat berniaga, wangi semerbak bau

12.Masukkan semua beras. Kemudian dalam 5 minit / 6minit sekali sila kacau atau godak-godak supaya semua nasi sekata dengan santan.

13.Siap dah nasi lemak pandan wangi.

Baca:

Sherry tunjuk bakat sebenar menyanyi masa ‘live’, sekali Ajai bagi komen tak disangka

Keadaan terkini Siti Nordiana buat peminat bimbang

Kerajaan akan naikkan harga petrol Ron95 dalam masa terdekat?

COMMENTS

Wordpress (0)